Sabtu, 26 November 2011

Kabinet Atas pulok.....

aku nak cerita pasal sambungan projek kabinet dapur aku. Kali ni kabinet atas pula.
Sebelum tu, sekali lagi aku nak maklumkan, blog ni aku buat sebab nak berkongsi pengalaman dan projek-projek yang telah aku buat. Aku bukannya berniaga. Tapi kalau ada yang suruh buat dan kena dengan masa, boleh dirunding. Blog aku ni lebih kepada projek-projek DIY dengan menggunakan peralatan yang terhad. Jadi tak sama la  dengan tukang profesional

Berbalik kepada cerita kabinet atas tadi. aku mengambil masa selama 2 minggu untuk menyiapkan kabinet ini. Maklumlah buat seorang diri. Bahan-bahan yang aku gunakan ialah plywood, kayu larik untuk dibuat border, cat, kertas pasir dan macam lagi yang aku tak ingat. Mari kita layan gambar yang sempat aku ambil.


ini percubaan aku yang pertama...buat kotak dulu dan gantung

dah siap....





apabila percubaan aku tu dah berjaya, barulah aku berani buat yang lain-lain..
aku pun buat kotak dan pasang di atas hood terlebih dahulu...

menguji ketahanan...hehheehh

 setelah lulus ujian ketahanan, barulah buat pintu dan tambah lagi kotak sebelah

 dan tambah lagi sebelah

 terus tambah lagi di bahagian sudut...ini kerja yang sukar sedikit...

 pasang pintu..nampak bertambah cantik...makin yakin aku nak buat...
  tanbah kotak lagi...

dan lagi....
 akhirnya siap semua pintu
beginilah rupa kabinet dapur aku yang dah siap
atas dan bawah...



Lagi sekali bini aku tersenyum puas...dapat kabinet yang cantik dan jimat banyak wang....
kalau nak bertanya apa-apa, jangan segan. tanya je...kalau aku boleh jawab, aku jawab. kalau aku tak tahu, aku jawab tak tahu...ngeeeeeee...
tunggu projek seterusnya....





23 ulasan:

  1. dekat mana ni cikgu zul, saya nk buat porch yg ada papan manis ketinggian +- 15 kaki, pjg 10 kaki...boleh quote tak.

    Saya dekat seri kembangan, selangor..

    email saya tasha_30396@yahoo.com.my

    tima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. insyaAllah...nanti saya emailkan quotation...boleh saya tahu berapa kelebarannnya?

      Padam
  2. cikgu zul,

    camne nak hubungi cikgu zul..
    ade nak menuntut beberapa perkara nih.

    harap sudi luangkan masa.

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum.saya teringin nak belajar buat kabinet mcm ni.ada ke sumber tutorial yg boleh saya rujuk?
    rais_wana@yahoo.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya tidak mndapat latihan formal....cuma sifat berani mencuba byk membantu saya..

      Padam
  4. Assalamualaikum cikgu zul... minat tgk cikgu buat kabinet atas tu... nak tanya cikgu buat kabinet atas tu (body) dari plywood jgk ke? nampak tebal mcm kayu papan jaa.. klu cikgu guna kayu papan nak tau berapa size papan tu? papan 1 kaki lebar ke? tq cikgu

    BalasPadam
  5. semua saya guna plywood...pintu,blkg, bhgn tepi, saya guna plywood 12mm....bwh dah bhgn utk letak brg, saya guna yg 18mm....supaya tak melendut...

    BalasPadam
    Balasan
    1. macamana cikgu lekatkan dinding tepi dan belakang? pakai paku atau skru? dah nak start diy ni... tq cikgu

      Padam
  6. salam cikgu..wah,ini laa cita2 sy yg x kesampaian dr dulu lg..mcm2 idea nak buat tp x jalan2 gak..hehe..mmg kental la smgt cikgu..nak tanyer skit..pintu pon cikgu buat sendiri ker? mcm mana nak gantung kabinet atas tuh?? lg bagus kalo cikgu tunjuk step by step camne nak buat kabinet nih..kurang kaya skit tokey2 cina..bertambah pahala cikgu..hanya tuhan jer dpt membalasnyer..lg satu,x jumpe FB cikgu..pakai gmbr ape?

    BalasPadam
  7. salam.. mcm mana cikgu lekat kan kat dinding tu. pakai gam khas ke atau pakai skru .. tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya gunakan wallplug plastic biasa je...lepas guna skru...bust kotak demi kotak...

      Padam
    2. selamat hari raya cikgu... boleh cikgu senaraikan barang yg di gunakan untuk buat kabinet ni cikgu. cth nya gergaji jenis apa.. sy berminat nak buat mcm cikgu.. tq cikgu

      Padam
  8. Salam cikgu, mana beli barang-barang untuk buat kabinet tu? berapa habis duit kalau buat sendiri tu?hope boleh share.

    terima kasih cikgu.

    BalasPadam
  9. nk tnya.. dlm pic ke 2 ada kipas sblah kabinet. kipas tu panggil pe ek? kt mne nk beli?

    BalasPadam
  10. salAm..tumpang taya..mcm ne nk lekatkan kotak pd dinding?saya cuma tahu guna L je..tp x kuat

    BalasPadam
  11. Bestnya rumah dihias dengan hasil kerja tangan sendiri.. tabik lah.. :)

    BalasPadam
  12. nak Tanya alat apa /benda apa yang digunakan untuk lekatkan cabinet tu

    BalasPadam
  13. Salam, nk tanye, mcm mane lekat bahagian tempat letak barang dgn dinding, pakai skru ke pakai gam

    BalasPadam
  14. Salam, Mcm mane lekat antara plywood tu?

    BalasPadam
  15. seni kayu memang mantap,
    semoga makin ramai pengunjung,,,

    BalasPadam