Selasa, 15 November 2011

Kabinet Dapur

Setelah lama tak menulis, entah kenapa tiba-tiba datang rajin nak menulis. kali ni nak cerita tentang kabinet dapur rumah aku. Macam biasa, rumah aku jadi bahan eksperimen.

sejak tinggal di rumah ni lebih kurang 4 tahun, rumah aku masih belum ada kabinet. Nak tunggu ada duit lebih baru nak pasang. Tapi tungu punya tunggu punya tunggu punya tunggu, duit tetap tak berlebihan.

Dah lama aku nak buat sendiri tapi isteri aku tak yakin dengan kebolehan aku. Akhirnya dia izinkan juga aku buat. dah jemu menunggu kot...

Rumah yang aku beli ini, dapurnya agak sempit. Kalau berselisih pasti berlaga bontot. Nanti bertambah ramai la anak aku. Jadi sebelum pindah masuk, aku upah orang besarkan dapur sekali dengan 'table top'.

Table top dah ada. Tapi pintunya belum ada. Jadi projek aku kali ni membuat pintu 'table top'....

aku hanya menggunakan papan lapis(plywood) sebagai bahan utama.

mula-mula, aku potong plywood ikut ukuran table top

pintu yang dah siap...buat border dgn kayu larik yang dah siap(boleh dibeli dari hardware yang berdekatan).

proses mengecat...tiga lapis cat baru nampak cantik...

pasang pintu pada table top

tampal stiker bunga...english style kata isteri aku...vantage...entah ...aku pun tak faham
tugas aku buat kabinet je...tampal-menampal ni, isteri aku yang buat.

cantik tak?

bersepah....biasala...kerja pemasangan sedang dilakukan...

ini gambar engsel dari dalam

dah siap pasang pintu

bunga pun dah siap tampal

kat atas masih kosong....jadi bahan projek aku lepas ni la tu...

siap akhirnya pintu kabinet bawah....

bila semuanya dah siap...isteri pun tersenyum ....puas hati la tu....
baru kau tahu aku siapa...hahahahahha....
lepas tu dia tanya"bila nak buat kabinet atas pulok?"

aduhhhh....sakit pinggang pun belum hilang....



6 ulasan:

  1. pn boleh bg tau tak mcm mana nak cat kabinet 3 lapis tu...guna cat minyak ker??

    BalasPadam
  2. kena buat dulu ka frame untuk pintu kabinet tu? guna kayu saiz apa,pintu kabinet tu ada base kayu ke atau terus pakai plywood je.kalau guna plywood nipis yg ada corak tu kena buat frame ka?

    BalasPadam
  3. Boleh ajar x camne nk lekatkan engsel tuh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya Pun Nak Tahu Mcmmana Nak Pasang Engsel Tu.... Adakah Kena Korek Dulu Lubang Utk.Pasang Engsel..... kz77

      Padam
  4. Best bagi insan2 yg suka diy ni. aku tergolong tu la. cuma tak brpa nak larat sangat, maklumla tenaga wanita. rumah yg aku duduk ni baru setahun, rumah sendiri kat kampung, aku tukang cat dgn adik beradikku, encik suami jdi tukang masak time tu...hehe...tak pe la...cuma skrg ni berangan la pulak nak buat kabinet dapur sendiri. yang tak tahan tu, nak drill dinding konkirt. aduhai...

    BalasPadam
  5. Salam.maaf nk tnya.Utk frame mcmna yea?belah dalam?

    BalasPadam